tisdag 21 augusti 2007

Bostadsvånda

Vilket hektiskt veckoslut det blev.. minst sagt! Just nu har jag lite svårt att sortera tankarna, men ska backa bak till torsdagen för att bringa lite reda i allt.
Torsdag em: Efter jobbet när jag satte mig i bilen för att köra hemåt så ringde jag till BoBra, ett av de bolag som finns här och hyr ut lägenheter. Jag hade inga som helst förväntningar då det är ganska ont om lägenheter. Jag hade kanske hunnit 1-1,5 mil från samhället och så säger han: Jamen, jag har precis fått in en 3:a och ett hus med 4 rum och kök. Var är du, kan du komma och titta nu på en gång?
Hoppsan! Ja, det var bara att vända och köra tillbaka och sen gick vi med racerfart igenom de två lägenheterna. Han lovade att hålla dem till på måndag så att jag skulle få fundera. På fredag ringde min mamma, som också letar lägenhet här i Arvidsjaur, och berättade att hon skulle titta på en lägenhet som hon tingat. Vi kom överens om att jag skulle följa henne efter jobbet och titta på den och att hon skulle följa mig och titta på de två som jag tingat. Ringde till mannen som visat lägenheterna och frågade om det var ok att jag kollade på dem igen och visst, sa han. Det går jättebra att du kollar in huset, men... 3:an... den har redan farit. Ehh, jaså? Men du skulle ju hålla den till måndag? Jo, tyckte han, men jag uppfattade det som att den ändå var för liten för dig.
Vad gör man? Inte mycket. Bara att acceptera läget. I alla fall så åkte vi och tittade på den lägenhet som mamma tingat. Hon blev enormt besviken! Det är en 3:a, men med så öppen planlösning att kök och vardagsrum är ett och samma rum! Stor besvikelse och den ville hon inte ha, så plötsligt var hon utan lägenhet och sitt hus nästan sålt... Och alternativet som jag hade nämnt, att om jag inte kunde ha 3:an så kunde kanske hon ta den, försvann också. Vi åkte i alla fall och tittade på huset och mamma var mer positiv än jag. Hon såg förstås förbi de sjabbiga tapeterna som jag hakade upp mig på.
Eftersom jag nu satt bostadsvånda som rubrik så ska jag hoppa över helgens andra aktiviteter och bara tala om att jag verkligen grubblat för- och nackdelar om och om igen.
Måndag ringde jag upp och meddelade att jag tar huset så då blev det ett snabbt besök till tillsammans med uthyraren, Per där vi kom överens om att jag får tre rum tapetserade; hall, sovrum och ett av de andra rummen samt halva köket. Den nedre halvan.. I min värld hade jag siktat på att få flytta in 15 september så att jag kunde jaga två veckor först.. Nähäpp, redan 1 september får jag tillträde! Oj, oj, oj... liiite mycket blev det.....

Inga kommentarer: