onsdag 9 december 2009

Middagstips


Igår provade jag ett nytt recept till middag: Fläskfilé i mustig tomatsås.

500g fläskfilé

2 msk smör

salt, peppar

1 dl vatten


Sås:

1 hackad gul lök

1 hackad vitlöksklyfta

1 msk olja

1 tsk farinsocker (fast det hoppade jag över)

1 tsk chilipulver

1 burk krossade tomater

1 tsk oregano

2 lagerblad

1 dl sky.


Skär filén i skivor. Stek dem i matfettet, salta och peppra. Lägg köttet på fat och täck med folie. Skölj ur stekpannan med vatten och spara det till såsen.

Sås: Fräs löksorterna mjuka i olja. Tillsätt farinsocker och chilipulver. Låt fräsa en stund. Tillsätt tomater, oregano, lagerblad och sky. Låt koka upp och lägg ner köttbitarna. Låt alltsammans bli genomvarmt. Servera gärna med kokt pasta och sallad med paprika.
Jag blev glatt överraskad. Det var riktigt gott. Så idag hade jag med mig i matlådan och åt till lunch också :-)

1 kommentar:

Lillasyster Eva sa...

Det lät gott!