måndag 5 juli 2010

Fåglarnas kretslopp


Jag har en underlig fågelvärld här hemma. Dels har jag fågelholkar i nästan varje träd, och fågelbad på sommaren och fågelbord med mat hela vintern och långt inpå våren/försommaren. Allt för att fåglarna ska vilja bo här, föröka sig och förgylla min tillvaro. Sen har jag då en inglasad altan... och där tar fåglarna livet av sig med jämna mellanrum och om de vill ha omväxling flyger de runt knuten till min andra altan som visserligen inte är inglasad, men har ett vindskydd - av glas. Med sorg i hjärtat tvingas man bära bort döda fåglar eller nästan döda fåglar som flugit in i glaset. I år har jag försökt minska riskerna med att sätta upp spetsgardinger i fönsterna på den inglasade altanen och på vindskyddet hänger cd-skivor och fladdrar och blänker i vinden. Hjälper det? Jo, men inte tillräckligt! Den här stackars pippin hade flugit in i vindskyddet i eftermiddag.. :-(

Inga kommentarer: