lördag 30 augusti 2008

Äntligen internet! och snart älgjakt!!

Så har jag kopplat in internet i Bure... visserligen mobilt bredband och inte tycker jag att det verkar vara särskilt brett...känns segt som gammalt modem :-( Men jag kommer mig ut iaf. Idag har jag haft en jobbig dag. Steg upp kvart över fem, gjorde mig klar och åkte sen iväg till jaktstugan för att arbeta. Vi har i vårt jaktlag en arbetsdag innan jakten startar. Då träffs vi kl 08.00 och delas in i olika grupper som sedan under några timmar arbetar hårt för att t ex flytta jakttorn, snitsla till pass, siktröja, hugga ved eller som i mitt fall skura slakteri, diska alla knivar och sågar och andra slaktverktyg, skura utedass osv. Ja, jag var ju inte ensam förstås utan min mamma och Gösta hjälpte ju också till :-)
Sen kl 14.00 hade vi jaktstämma när vi drar upp riktlinjerna för jakten och jaktledarna informerar om vad som gäller. Sen lottar vi pass inför måndagen när jakten startar. Kl 04.30 ska jag sitta på pass (gääsp) Jag kommer att sitta i ett torn och förhoppningsvis har jag tak samt att stegen håller.. men däremot blir det ju kallt eftersom det inte fungerar så bra om jag gör upp eld.. hihi... Fast blir det FÖR kallt så kan man ju gå ner och göra upp eld. Fast då ser man ju inte så bra.
Sen jag kom hem har jag gjort en god köttgryta som vi åt tillsammans med färskpotatis och så drack vi ett gott rödvin till. Nu ska vi strax äta grädde och nyplockade jordgubbar och hallon. Kan man ha det bättre?!

Inga kommentarer: