måndag 8 februari 2010

Tänkvärt

En man satt och fiskade vid kajen när en annan man kom förbi. ”Du skulle ha en båt så att du kunde komma längre ut och få mera fisk,” sa den andre.
”Varför skulle jag det?” frågade mannen.
”Jo då skulle du kunna sälja fisken, tjäna mer pengar och anställa folk som fiskade åt dig.”
Varför det?” frågade mannen igen.
”Jo, då skulle du kunna bli så rik att du inte behövde jobba alls och då kunde du göra precis vad du ville.”
”Men det är ju det jag gör,” sa den fiskande mannen...

3 kommentarer:

Mamma till 3, jag och storasyster. sa...

Gör du det du vill? Hur går det med träningen på starkeman?

gunnel sa...

men det är en enorm tillfredställelse att kunna ge jobb till andra. det är iallafal det som driver mej.

Tigerliljan sa...

Anna-Maria: Ja, just nu gör jag det jag vill.

Och till Gunnel: Det förstår jag. På mitt sätt försöker jag ju göra samma sak. :-)