måndag 8 februari 2010

Wabi Sabi ska det va!


侘 Wabi betyder att ett föremål har rustik enkelhet och renhet och besitter en lågmäld elegans.
寂 Sabi beskriver den rofyllda skönhet och patina som ett föremål får med åldern.


Fram för mera Wabi Sabi och mindre Shabby Shic! Att stå och slå sönder möbler och putsa fram nån fusk-patina tycker jag är sorgligt!
Jag vill citera från Sköna Hems sida:
"I ett wabi sabi-hem finns bara sådant som någon tycker om, använder och vårdar. Att bara ha det ostädat, rörigt och att spara på trasiga saker är inte wabi sabi. Här har varje föremål en historia att berätta. Noga utvalda minnesföremål, nostalgi och arvegods få sin egen plats och vårdas ömt.I Japan magasineras ägodelar och byts med jämna mellanrum ut mot de som stått framme i hemmet – så att föremålen inte glider in in glömska och vanans osynlighet.Ett föremål som betyder mycket för dig, ger dig den känsla som wabi sabi går ut på.Vad har du som är wabi sabi hemma hos dig?" http://www.skonahem.com/inredning/wabi-sabi/index.xml
Okej, vad har jag som är wabi sabi hemma hos mig? Det får bli min fotoutmaning under veckan, att hitta några wabi sabi-prylar hemma hos mig. Och hur är det hos just dig?


Inga kommentarer: