tisdag 25 december 2007

Juletider


God fortsättning på julen på er alla!
Jag älskar juldagen! Det är så avslappnat skönt när man gjort bort julafton. Det låter kanske knasigt, men man har så mycket att tänka på, och många saker som ska klaffa. Middagen ska bli klar, man ska komma ihåg att duka fram allt, och snyggt ska det vara. Och alla klappar ska vara inslagna och påskrivna och schemat ska ju stämma.
Jag steg upp vid halv nio på julafton (trist att behöva ställa väckaren) och påbörjade julgröten som skulle serveras kl 12.00. Svärmor skulle nämligen komma och äta julgröt med oss innan hon skulle vidare till sin dotter och fira jul. Så jag stod vid spisen fram till kl 12.00. Så åt vi gröt och hade trevligt i lugn och ro. Precis när hon åkte så kom min mamma som skulle fira julafton hos oss. Vi slog in några sista-minuten-klappar under dagen och jag påbörjade plocket med dukning, vilka dukar som skulle fram, finporslinet som skulle diskas och skålar och karotter...
I år bestämde jag dock att jag ska minsann också se Kalle Anka! Så jag satte mig faktiskt med övriga familjen lugnt och stilla vid teven tills det var slut innan jag ställde mig vid spisen igen. Gjorde gubbröra, vilket jag egentligen inte hade tänkt eftersom det blivit så stressigt under veckan, men visste ju att den var önskad så vad kan man göra... När sedan allt var klart och alla satt vid bordet och jag ställde fram det sista och skulle sätta mig så kom jag på.. Herregud! Jag har ju inte hunnit byta om och göra mig fin!! :-( Ingen tid till det, fick bli som det var ändå.
Maten var god och efter maten blev det julklappar. Ja, alltså efter att vi städat undan från bordet och diskat förstås. Klockan var vid det här laget någonstans mellan halv nio och nio. Efter julklapparna såg vi en film som mamma hade med sig, och då är temat förmodligen jakt.. eller björn. Den här gången björn. :-)
När det blev sängdags där nån gång efter midnatt så var jag ganska trött faktiskt, lååång dag.
Och idag, juldagen, har jag inte gjort ett smack! Nästan iaf. Jag har suttit vid datorn och fixat räkningarna, det är nog det enda nyttiga jag gjort. Och sååå skönt är det! God fortsättning på er, hoppas att ni också passar på och njuter av ledighet nu!

Inga kommentarer: