lördag 29 december 2007

Planering för nyårsafton



Jaha, då var det dags att börja fundera över nyårsaftonens mat. Knappt har man hunnit äta upp julmaten (faktum är att allt har vi ju inte hunnit äta upp) så är det dags för nästa jättemiddag! Jag har endast bestämt mig för att basen ska vara älgfilé. Årets icke-överraskning då det är min vanligaste festingrediens :-) Men nu gäller det att hitta något recept som lockar. Har kikat på en del bloggar och en rätt som låter lockande är Dubbelmarinerad älgstek som jag visserligen har sedan tidigare i min receptsamling, men som jag hittade igen hos "Tre tjejer i köket" http://www.ragazze.se/ Den skulle nog bli smaskig!


Detta recept är beräknat på ca 500 g älgkött, fin stek eller filé

Marinad nummer ett:
2 msk soja
1 msk hoisinsås
0,5 tsk salt
2 msk olja
1 tsk socker

Marinad 2:
0,5 dl vitvinsvinäger
0,5 dl vatten
2 dl olja
1 tsk salt
0,5 tsk stött svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
0,5 dl finhackad persilja
2 msk avrunnen kapris

så här gör du:

1. Blanda samman ingredienserna till marinad 1.
2. Lägg filén i en tät plastpåse tillsammans med marinaden. Marinera ca 3 timmar.
3. Sätt ugnen på 175 °C.
4. Lägg filén på galler i en långpanna. Stek köttet tills termometern visar 65 °C. Vänd filén en gång under stekningen.
5. Svep filén i folie och låt den kallna.

del två
6. Blanda samman alla ingredienser till marinad nummer två.
7. När filén kallnat skivas den i tunna skivor. Lägg skivorna i en skål och slå över marinaden. Ställ köttet kallt och marinera steken i 4 timmar.
8. Vid serveringen tas skivorna ur marinaden. Torka inte av köttet!

Den kan serveras med en god potatisgratäng vilket ju är enkelt att göra festgott.
Vinet som ska serveras i år är en helt oprövad sort så det kan bli lite spännande.

Inga kommentarer: