tisdag 20 oktober 2009

Helgpyssel med mat

Middag på lördagen: kyckling och ris.. och ett trevligt rödvin till. Ett vin som jag inte provat förut men det var gott.

Middag på söndagen: älgstek med en god sås och potatis- och rotfruktsgratäng till. Det blev väldigt gott (tycker jag iaf)

Gratängen gjorde jag helt enkelt så här:

Potatis, morötter och kålrötter i skivor.
Koka i grädde, vatten och kycklingfond 7-8 minuter. De sista minuterna hackad gul lök och 2 hackade vitlöksklyftor och salt och peppar i grytan. Avsluta kokningen med att röra ner några dl riven ost.
Häll över allt i en smord ugnsform och in i 225 grader i ugnen ca 15 minuter.

Även till denna middag blev det ett gott rödvin som var helt oprövat tidigare.

4 kommentarer:

gunnel sa...

tänk om man kunde skicka mat på internet. då kunde du laga mat varannan dag och jag varannan.:)

Tigerliljan sa...

Ja, det skulle vara perfekt! Det är ju oftast bara nån dag då och då man har ork och energi att laga mat.. Och allt är mycket godare när nån annan lagat det :-)

Lillasyster Eva sa...

Vi åt faktiskt älgskav med rotfruktsgratäng till samma dag!!! Tänk att vi åt så lika!

Tigerliljan sa...

Ja, det var ju skoj! Jag brukar dessutom inte laga med rotfrukter. Det var första gången! Men det blir fler gånger för det var jättegott! :-)