tisdag 20 oktober 2009

Mer tankar kring julen

Visst är det förunderligt att vi ska behöva känna sån stress inför julen trots att det är en högtid där man ska känna gemenskap och trivas. Jag tänker nu inte religiöst eftersom jag själv inte ser det längre som en religiös högtid. Men köphysterin blir liksom bara värre och värre med tiden och pyntandet också. Jag älskar att julpynta och att köpa julklappar men har kommit på mig själv att titta på prislappen, inte bara för att hitta något billigt utan tvärtom.. tänk om mottagaren tycker att det är en simpel julklapp?! Förr kunde jag pyssla och handarbeta och göra små skojiga klappar med ringa värde men en rolig tanke bakom, men det blir mindre och mindre av det och mer och mer från Expert och andra dyra butiker... suck!

2 kommentarer:

Lillasyster Eva sa...

Jag tycker handgjorda julklappar är mycket roligare att få. När mamma stickar till barnen och syr kläder är det så mycket mer värt än om hon handlar kläder för mycket mer pengar! Eller när vi fått saker som Niklas svåger gjort på Snickerifirman som han arbetar på. Eller dukar, filtar eller mattor som någon knåpat ihop! En annan älskad present som jag fått är spelet som Roger & Johanna gjorde till mig på min 30-års dag. Jag inser ju hur mycket tid och kärlek som är nedlagd i julklappen/presenterna och dessutom är de ju unika!!! Tyvärr har jag inte tid att själv göra julklappar/presenter. Men jag säger... Fram för mer egentillverkade presenter & julklappar!!!

Tigerliljan sa...

Jag håller ju absolut med dig! Man uppskattar dessa klappar som är personliga och med tanke bakom. Sen har vi olika tid och anlag för pyssel förstås. Jag tycker ju att den personliga hälsning som du brukade skriva i böckerna som barnen fick till jul är värdefull och det gör att de alltid kommer att veta vem som gav dem boken :-)