söndag 11 oktober 2009

Lördagsmiddag

Igår gjorde jag plankstek och för första gången hade jag smörfrästa kantareller ( som jag fått av svägerskan). Det blev fantastiskt gott! Hemmagjort potatismos på mandelpotatis är ju också så himla mumsigt! Det enda som väl bara var så där, var att jag inte orkade gräva fram älgfilé ur frysen utan högg det som var närmast vilket blev fläskfilé...
Sen fick sambon göra en blixtutryckning och köra till Sorsele och handla eftersom jag varken hade majs, sparris eller bacon. Så är det när man bor avsides.. 3 mil för lite majs... Men när middagen var klar och vinet upphällt så mådde jag som en prinsessa! Det är så långt mellan gångerna som jag orkar göra en ordentlig middag nuförtiden. Men plankstek är ju rätt så enkelt ändå:

Koka potatisen, Mosa med smör och lite salt och peppar. Man kan tillsätta en gnutta grädde om man känner för det. Tillsätt 2 äggulor och vispa ihop.
Ugn 250grader.
Bryn köttet 1-2 min/sida beroende på tjocklek. Salta och peppra.
Olja in plankorna och lägg köttet på plankan. Spritsa potatis runt om
Smörfräs kantareller, majs eller morötter. Lägg bredvid köttet.
Linda en baconskiva runt ett knippe sparris 3-5 stänglar ungefär. Lägg knytet på sidan om kött och svamp. Halvera en tomat. Sätt en halva på plankan (observera att den inte ska ligga i hålet på plankan)
In i ugnen ca 15 minuter. Byt efter halva tiden till övervärme (eller ha övervärme hela tiden) När det blivit fin färg på potatisen är det klart att servera. Spritsa lite bearnaisesås på innan servering.

3 kommentarer:

Håkan B sa...

Sådär ja... Då blev jag hungrig...

CA sa...

Mums, det lät gott! Länge sedan jag åt plankstek...

Tigerliljan sa...

Ja, det är jättegott! Och sambons favorit dessutom :-)