söndag 7 juni 2009

Helgens trädgårdsarbeten

I helgen blev det mer trädgårdsarbete. Istället för att fira nationaldagen så gjorde vi något väldigt svenskt... satte potatis! :-) Det blev 8,5 längder men det blev över minst hälften av sättpotatisen så jag skulle nog haft några rader till.. Nåja, man ska ju ta reda på det sen också..

Och sedan så pysslade jag med att göra en liten blombänk där jag planterade 2 pioner, en röd och en vit, dagliljor i vinrött och vita astilbe och vit sköldpaddsört. Sen har jag faktiskt sått två tuvor gräslök också som jag hoppas ska ta sig och bli stora och fina eftersom jag älskar gräslök!


Det var lite skojigt eftersom jag alltså jobbade precis under fågelholken i björken. Den holken är bebodd och när jag var därunder så vågade förstås ingen fågel flyga till holken. Istället flög fågeln och satte sig på stuprännan och skrek åt mig. Då visste jag att det var dags för paus. Jag förflyttade mig några meter till andra sidan stengången och satte mig och då flög genast fågeln in i holken!

Så småningom ska detta område byggas ut eftersom jag ska flytta en gammal blombänk. Och i planerna ingår att jag ska göra en gång som ska sluta ungefär där skottkärran står på bilden.

När sedan detta jobb var klart så hjälptes vi åt att klyva ved. En rågad släpvagn full som vi sedan slängde in i vedboden. Ja, alltså inte släpvagnen utan veden.. :-) Snacka om att kroppen skriker efter allt detta arbete!

4 kommentarer:

Stugan nere vid sjön sa...

Med en trädgård så behöver man inte gå på gym *ler*
Det blir jättefint med blombänken där!
Visst blir det foton på blomningen oxå?!

Tigerliljan sa...

Jodå, om det nu nånsin blir några blommor... Med den här kylan så är jag lite orolig! Men jag ska fuska lite också. Tänkte faktiskt plantera några sommarblommor som inte är perenner. Ska bara försöka välja färg.. :-)

Lillasyster sa...

Det blir ju jättefint! Vad duktig du är!

Tigerliljan sa...

Tack! Ja, roligt är det iaf! Det är betydligt tråkigare att rensa ogräs :-)